torsdag den 5. juni 2014

Skolelivet

Jeg er begyndt på studie, det lyder så flot og akademisk. MEN det er 'bare' lægesekretæruddannelsen som voksenuddannelse. Det går kort sagt ud på, at man skal være over 25 og have arbejdet indenfor faget i min. 2 år.
Til august har jeg 5 år på bagen indenfor faget og jeg elsker mit job. Jeg er oprindeligt uddannet kontorassistent, men blev for 5 år siden fyret pga. KRISEN, som vi alle kender og husker. Jeg arbejdede på det tidspunkt ved et ingeniørfirma som lavede tilstandsrapporter og energimærker i forbindelse med hussalg. Det gik jo helt i stå i 2009 og de fyrede og fyrede. I dag er Århus-kontoret lukket. Det fik en træls skæbne, en den ikke fortjente. Men når det går op må det også gå ned.

Jeg vidste dengang ikke hvad jeg præcist skulle lave, men har altid haft den holdning, at noget skal jeg lave - om det så var kassedame i den lokale brugs. Jeg søgte og søgte, højt og lavt. Og pludselig luftede min mor mig for ideen om lægesekretær.
Det endte i 13 ansøgninger, kun én samtale. Den eneste jeg behøvede, for nu har jeg været der i snart 5 år.
Det er det bedste job jeg nogenside har haft. Jeg har ikke haft så mange, men har trods alt arbejdet siden 9. klasse.

Jeg skal jo have papir på det jeg kan og laver til daglig, og til det er der en uddannelse der hedder GVU Lægesekretær. Normalt er det en elevuddannelse men det slipper jeg heldigvis for (der er noget godt ved at være over 25 ;o)).

Så nu har jeg planer de næste 16 måneder. Jeg skal på 4 skoleophold af ca. 5 ugers varighed og slutter af med en fagprøve.
På de skoleophold har vi flere fagrelevante fag (nogen med højere niveau end andre).
Jeg er godt igang med det første ophold nu. Jeg har f.eks. fået introduktion til Latin. Det er lige et fag for mig (jeg er sproglig anlagt). Jeg kan virkelig se hvordan jeg kan bruge faget i mit arbejde og der er også Klinisk Dansk, hvor vi fordansker latinske ord og betegnelser og bruger det i daglig tale.
I disse dage er vi igang med Sundhedslov, det er bare tørt og seriøst. Og efter min mening fuldstændig irrelevant idet Sundhedsloven ikke gælder for mig. Jeg er ikke en sundhedsperson, så jeg skal følge Persondataloven, det er den jeg straffes efter. Det er jeg overrasket over, så noget nyt lærer jeg da.
Om lidt er der kommunikation på skemaet og lidt anatomi og fysiologi. Og så er de uger gået.

Jeg savner mine kollegaer. Det er længe at være væk fra dem.

 

Et langt indlæg om en del af mit liv lige nu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar